fbpx
In this article

Nota: Temu bual ini diadakan dalam Bahasa Inggeris, jadi sebarang petikan langsung telah diterjemahkan ke Bahasa Melayu.

Bubur merupakan hidangan ruji bagi kebanyakan rakyat Malaysia. Ia mudah untuk dibuat dan hanya memerlukan anda merebus beras (atau bijirin lain) di dalam air.

Bubur juga hidangan serba boleh di mana ia boleh dimakan secara kosong atau digandingkan dengan pelbagai hidangan sampingan seperti telur goreng, sayur-sayuran, ataupun daging berkicap.

Ramai akan mencapai untuknya apabila mereka sakit atau kekurangan selera. Tetapi bagi majoriti penduduk Islam di Malaysia, bubur adalah hidangan yang agak sukar untuk dinikmati di luar rumah kerana banyak restoran yang hidangkannya tidak halal.

Di sinilah kedai bubur berlauk khas mesra Muslim di Malaysia mengisi jurang pasaran. Tetapi tidak ramai daripada mereka yang menyediakan perkhidmatan penghantaran dalam talian.

Jadi Aida menubuhkan perniagaan Bubur In Box setelah melihat peluang bisnes di depan mata.

Kredit Gambar: Bubur In Box

Menggunakan kemahirannya dalam industri F&B

Dilatih dalam jurusan pengiklanan, Bubur In Box bukanlah usaha pertama Aida dalam industri makanan. Sebelum ini, dia pernah berniaga menjual makanan tengah hari secara online yang dipanggil Cheap Lunch Everyday.

Perniagaan itu sangat berjaya sehingga ia menarik perhatian pelabur dan kini berada di bawah FoodAsia Ventures, sebuah syarikat pakar dalam penghantaran makanan online.

“Mereka menghubungi saya pada awal 2023 dan saya memutuskan untuk menjadi sebahagian daripada pasukan mereka,” kongsi Aida. Dia kemudian menjual Cheap Lunch Everyday kepada FoodAsia Ventures, di mana pasukan baharu kini menjalankan perniagaan itu.

Oleh itu, masa Aida diluangkan untuk memberi tumpuan kepada projek yang lebih baru, khususnya Bubur In Box.

Idea untuk Bubur In Box tercetus tahun lepas apabila dia mencari inspirasi projek. Ia akhirnya melanda selepas dia menyedari pasaran penghantaran online kekurangan vendor yang memberi tumpuan kepada penjualan bubur berlauk. 

Kredit Gambar: Bubur In Box

Walaupun jenama sedia ada seperti OldTown White Coffee dan Rich Kopitiam mempunyai bubur dalam menu mereka, pilihannya tidak banyak.

“Memandangkan sifat perniagaan online seperti yang saya fahami, saya tahu pelanggan lebih suka kedai yang khusus kepada sesuatu masakan,” jelas pengasas itu.

“Daripada menubuhkan restoran pelbagai masakan dengan pelbagai menu berbeza, saya memutuskan untuk memberi tumpuan secara eksklusif pada bubur dan cuba menawarkan kualiti terbaik.”

Mempercayai keberaniannya, Aida menganggap ia berbaloi kerana permintaan itu ternyata ada. Lihat sahaja bagaimana kedai makan bubur berlauk mesra Muslim seperti Bubur Nasi Melawati (yang mempunyai dua kedai) telah berkembang maju dalam kalangan masyarakat setempat.

Kredit Gambar: Bubur In Box

Dia macam pizza berkotak, tapi untuk bubur

Disediakan dalam hidangan kecil untuk memastikan kesegaran makanan, Bubur In Box adalah sepertimana namanya mencadangkan—penghidangan bubur dengan pelbagai jenis lauk di dalam kotak.

Ini menjadikannya mudah untuk Aida dan kru masaknya untuk menyediakan dan menghantarkan makanan. Pelanggan juga boleh menyajikan bubur berlauk ini dengan senang. Walau bagaimanapun, kotak yang disediakan hanya diguna untuk set kombo yang boleh menjamu selera empat orang. Ia berharga RM43 tanpa mengira kos penghantaran dan boleh dipesan di laman webnya.

Setiap kotak kombo mengandungi empat mangkuk bubur, sambal paru, kangkung tumis, ayam cincang, telur masin dan rebus, tempe goreng, serunding, kacang tanah panggang, ikan bilis, dan lobak masin.

Terdapat juga uncang lada hitam, kicap, dan bawang merah goreng sebagai tambahan.

Jika anda mengira keseluruhan hidangan, setiap bahagian individu berharga RM10.75. Ini adalah harga yang agak standard jika anda mengunjungi kedai bubur berlauk fizikal.

Kredit Gambar: Bubur In Box

Bagi mereka yang tinggal bersendirian atau tidak dapat mencari teman yang berminat untuk berkongsi kotak kombo, Bubur In Box juga menawarkan hidangan individu. Terdapat empat set yang disediakan, khususnya Bubur D.I.Y., Bubur Anak, Bubur All in Spicy, dan Bubur All in Sedap.

Bubur D.I.Y. (RM6.90) ialah bubur kosong dengan minyak bijan dan bawang merah goreng, manakala Bubur Anak (RM9.90) mempunyai tambahan ayam yang dicincang dan separuh telur rebus. Kedua-duanya sesuai apabila anda mempunyai lebihan hidangan tetapi tiada nasi atau bubur untuk dimakan dengannya.

Jika anda sedang mencari hidangan yang lebih berselera, Bubur All in Spicy jenama (RM15.90) dan Bubur All in Sedap (RM13.90) mungkin pilihan yang lebih baik.

Kedua-dua bubur ini mengandungi lauk yang sama seperti kotak kombo, tetapi yang pedas ada tambahan sampingan sambal kosong.

Kredit Gambar: Bubur In Box

Perniagaan bubur yang semakin panas

Melihat halaman Instagram jenama dan portal pesanan Oddle, anda tidak akan menyangka bahawa mereka menjual makanan bubur yang disesuaikan mengikut selera anda. (Walaupun, ia boleh didapati di foodpanda dan Grab.)

Ini kerana Bubur in Box ingin dikenali khususnya melalui kotak kombo yang ditawarnya, Aida kongsikan dengan Vulcan Post.

“Perniagaan saya dahulu menghasilkan kotak makan tengah hari individu bagi pelanggan peribadi dan korporat. Manakala dengan Bubur in Box, saya ingin mempromosikan adat makan bersama secara kumpulan.”

Walaupun pesanan perlahan pada mulanya, Aida gembira untuk berkongsi dengan kami yang jumlah pesanannya telah meningkat secara beransur-ansur. Waktu temu ramah kami, Bubur in Box umumnya menerima tempahan untuk 30 hingga 35 kotak kombo sehari.

Beroperasi dari dapur berpusat di Sentul, KL, pasukan Bubur In Box mula bersiap sedia untuk pekerjaan harian seawal jam 5 pagi. Keadaan ramuan disemak dan barangan runcit baharu dibeli sebelum dapur mula memasak selewat-lewatnya pada pukul 8 pagi.

Aida bertugas sebagai pengurus di Bubur In Box dan memberi perhatian kepada pembangunan menu, pembelian dan pemasaran.

Kredit Gambar: Bubur In Box

Kru yang lain pula mengendalikan penyediaan dan memasak hidangan. Mereka ini merupakan pasukan yang bersama dengan Aida waktu dia masih menguruskan Cheap Lunch Everyday. Jadi mereka cukup selaras dengan gaya kerja masing-masing.

Bercakap terus terang kepada Vulcan Post, Aida berkongsi bahawa pengembangan Bubur In Box agak mengejutkannya. “Ketika saya cuba meningkatkan perniagaan, saya mendapati saya terpaksa menyesuaikan banyak cara memasak untuk memenuhi permintaan pasaran. Menghasilkan bubur dalam kelompok yang lebih besar sambil mengekalkan kualiti mencabarkan.”

Walaupun kedai makan bubur berlauk lain seperti Mangkuk Tingkat Place turut melakukan penghantaran, anda boleh katakan pasaran untuk bubur berlauk yang halal masih tak ramai.

Dengan rancangan untuk mengembangkan jangkauan mereka ke lebih banyak lokasi dan juga sokongan pelabur mereka, pengembangan Bubur In Box kelihatan seperti satu kemenangan bagi pencinta bubur berlauk.

Waktu temu ramah kita, ia masih dalam proses mendapatkan pensijilan halal dari JAKIM demi meningkatkan kredibilitinya di kalangan penduduk Islam.

  • Ketahui lebih lanjut tentang Bubur In Box di sini.
  • Baca artikel yang kami tulis tentang startup Malaysia di sini.

Kredit Gambar Feature: Bubur In Box

Subscribe to our newsletter

Stay updated with Vulcan Post weekly curated news and updates.

MORE FROM VULCAN POST

Vulcan Post aims to be the knowledge hub of Singapore and Malaysia.

© 2021 GRVTY Media Pte. Ltd.
(UEN 201431998C.)

Vulcan Post aims to be the knowledge hub of Singapore and Malaysia.

© 2021 GRVTY Media Pte. Ltd.
(UEN 201431998C.)

Singapore

Edition

Malaysia

Edition